ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΠΡΟΣΤΑΤΗ

Χειρουργός Ουρολόγος Πατρόζος Κωνσταντίνος

Ο Χειρουργός Ουρολόγος Δρ. Κωνσταντίνος Πατρόζος διατηρεί ιδιωτικό ιατρείο στο κέντρο της Αθήνας (πλησίον στάσης Μετρό Αμπελόκηποι)

ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ

ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΠΡΟΣΤΑΤΗ

Πόσο συχνός είναι ο καρκίνος του προστάτη;

Ο καρκίνος του προστάτη είναι ο συχνότερος καρκίνος στους άνδρες και η δεύτερη συχνότερη αιτία θανάτου από καρκίνο στον άνδρα, μετά τον καρκίνο του πνεύμονα.

Στη Γερμανία αποτελεί το 25,4% του συνόλου των διαγνωσθέντων καρκίνων και είναι το πιο συχνό είδος καρκίνου. Ανά έτος ασθενούν στη Γερμανία 58.000 άνδρες και στο ίδιο χρονικό διάστημα 12.000 άνδρες πεθαίνουν εξ’ αιτίας του προστατικού καρκίνου.

Αναφορικά με την συχνότητα εμφάνισης, στη Σουηδία είναι 90,9/100.000 άνδρες, στη Ισπανία 35,9/100.000 άνδρες.

Τα πρωτεία κατέχουν οι ΗΠΑ με 124,8/100.000 άνδρες και 185,4/100.000 στους Αφροαμερικανούς.

Υπάρχει κληρονομικότητα στον Καρκίνο του Προστάτη;

Άνδρες με πατέρα ή αδερφό, που είχε Καρκίνο προστάτη, στη διάρκεια της ζωής τους έχουν πάνω από το διπλάσιο κίνδυνο να προσβληθούν από τη νόσο.

Ο κίνδυνος αυξάνεται με τον αριθμό των προσβεβλημένων συγγενών, ιδιαίτερα αν αυτοί ήταν νέοι σε ηλικία.

Που οφείλεται ο καρκίνος του προστάτη;

Η αιτιολογία είναι πολυπαραγοντική. Υπάρχει ο «οικογενής τύπος» καρκίνου προστάτη (γονίδιο εντοπισμένο στο 1ο χρωμόσωμα. Ο οικογενής τύπος αποτελεί μέχρι 10% όλων των προστατικών καρκίνων και πάνω από 40% όσων ανευρίσκονται σε ηλικία μικρότερη των 50 ετών). Οι υπόλοιποι τύποι χαρακτηρίζονται ως σποραδικοί.

Ενοχοποιούνται επίσης διατροφικοί παράγοντες, όπως: Υψηλή κατανάλωση ζωικού λίπους, κόκκινου κρέατος, γαλακτοκομικών προϊόντων υψηλής περιεκτικότητας σε λίπη, έλλειψη βιταμίνης D, λήψη ασβεστίου.

Προδιαθεσικοί παράγοντες θεωρούνται: Παχυσαρκία, απουσία σωματικής άσκησης, καθιστική ζωή, η ηλικία (η νόσος είναι σπάνια πριν το 40ο έτος της ηλικίας. 2/3 των ασθενών με καρκίνο προστάτη είναι άνω των 65 ετών).

Άνδρες με Αφρο-αμερικανική προέλευση διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο προσβολής από τη νόσο.

Άνδρες της λευκής φυλής έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα προσβολής από τη νόσο στη Βορειοδυτική Ευρώπη και Βόρειο Αμερική.

Υπάρχει πρόληψη στον Καρκίνο του Προστάτη;

Αναφορικά με την πρόληψη του προστατικού Καρκίνου, η Αμερικανική Ουρολογική Ένωση προτείνει:

• Διατήρηση φυσιολογικού σωματικού βάρους
  • Σωματική δραστηριότητα
  • Κατανάλωση σε καθημερινή βάση λαχανικών και φρούτων
  • Περιορισμός της κατανάλωσης ζωικού λίπους
  • Κατανάλωση προϊόντων ολικής αλέσεως, ντομάτας (λόγω του λυκοπενίου, ισχυρού αντιοξειδωτικού), κίτρο, πράσινο τσάι
  • Περιορισμός της πρόσληψης αλκοόλ (όχι περισσότερα από 2 αλκοολούχα ποτά ημερησίως)

Ποια είναι τα συμπτώματα του καρκίνου του προστάτη;

Εάν η νόσος είναι εντοπισμένη στον προστάτη δεν υφίστανται συμπτώματα.

Σε προχωρημένο στάδιο δύνανται να εμφανιστούν: Αιματουρία, συχνουρία, επιτακτικότητα, αποφρακτικά συμπτώματα κατά την ούρηση (αδύναμη ροή ούρων, στάγδην ούρηση, μέχρι και πλήρης αδυναμία ούρησης = επίσχεση ούρων).

Εάν υπάρχουν μεταστάσεις στα οστά, δύναται να εκδηλωθεί άλγος στην οσφύ (μέση), τη λεκάνη ή τα ισχία. Σε προχωρημένο στάδιο μπορεί να εμφανιστούν οιδήματα στα κάτω άκρα (λεμφαδενικές μεταστάσεις).

Πώς γίνεται η διάγνωση του προστατικού καρκίνου;

Ο προστατικός καρκίνος δημιουργεί στον προστάτη σκληρές, ανομοιογενείς περιοχές, που ψηλαφώνται μέσω της δακτυλικής εξέτασης.

Επίσης στην πλειονότητα των περιπτώσεων ο καρκίνος του προστάτη συνοδεύεται από αύξηση του ειδικού προστατικού αντιγόνου (PSA).

karkinos prostati 02

Βιοψία προστάτη με διορθικό υπέρηχο

Εάν ο ασθενής λόγω αυξημένου PSA ή/και ύποπτης δακτυλικής εξέτασης υποβληθεί σε βιοψία προστάτη και ανευρεθεί προστατικός καρκίνος, τότε διενεργείται επιλεκτικά σπινθηρογράφημα οστών και αξονική τομογραφία άνω, κάτω κοιλίας και θώρακος.

karkinos prostati 03

Δακτυλική εξέταση προστάτη

Οι περιπτώσεις ασθενών, οι οποίοι προσέρχονται στον ουρολόγο λόγω συμπτωματικής νόσου και τίθεται τότε η διάγνωση προστατικού καρκίνου μέσω βιοψίας, είναι στις μέρες μας πολύ πιο σπάνιες.

Ποια είναι η θεραπεία του καρκίνου του προστάτη;

Η θεραπεία του καρκίνου του προστάτη οφείλει να είναι εξατομικευμένη και αντικείμενο ενδελεχούς ενημέρωσης του ασθενούς από τον θεράποντα Ιατρό. Ασθενείς κάτω των 75 ετών με τουλάχιστον 10ετή επιβίωση και PSA μικρότερο του 20ng/ml, δύνανται να υποβληθούν σε ολική αφαίρεση του προστάτη (ριζική Προστατεκτομή) με προοπτική ίασης.

Εναλλακτικές θεραπείες σε επιλεγμένες περιπτώσεις είναι η ακτινοθεραπεία και ο ανδρογονικός αποκλεισμός, είτε ως αυτόνομες θεραπείες είτε σε συνδυασμό.

karkinos prostati 04

Πριν και μετά ριζική προστατεκτομή (πηγή: lookfordiagnosis.com)